Kennis Center

Welkom op dé plek online voor antwoorden op jouw DJ en produceer gerelateerde vragen!

Beatmatchen, hoe doe je dat?

Hoe moet je eigenlijk beatmatchen?

Iedereen kan draaien. Dat is wat je hoort om je heen. Hoewel het wat kleinerend kan overkomen is het eerlijk gezegd wel een beetje zo.
Tegenwoordig zijn de draaitafels complete computers die alles kunnen berekenen en herkennen. In tegenstelling tot vroeger is het eigenlijk niet eens meer noodzakelijk om te kunnen beatmatchen.
Maar zeg, we zijn hier echte DJ’s. Wij kunnen beatmatchen en dat zou jij ook moeten kunnen. Waarom en hoe leggen we nu uit!

Let’s go!

 

Is beatmatchen niet achtergehaald?

Tijden veranderen en de technologie verbeterd. Computers worden geavanceerder. Is het nog wel nodig om te kunnen beatmatchen als de draaitafels tegenwoordig het werk voor jou kunnen doen?
Uiteraard. Het is noodzakelijk om te kunnen beatmatchen als DJ, want wat doe je als ergens op een set moet draaien zonder beruchte ‘Sync’ functie? Of wat doe je als het bpm niet helemaal correct is en de plaat langzaam wegloopt van de ander? Hoe denk je een plaat in te kunnen mixen van iemand die “ook wel even USBtje” of “vette track op z’n iPhone heeft staan” en je dus geen info over BPM hebt?


Hoe je moet beatmatchen leer je bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag

 

Je kan je niet overal doorheen bluffen

Natuurlijk. Technologie helpt ons leven op zoveel manieren maar het blijft zaak om je vak te verstaan. Het is nou eenmaal eén van de belangrijkste skills van een DJ. Zonder deze eigenschap zou je net zo goed de frituur bij de McDonalds kunnen bedienen. Gewoon wat knopjes indrukken en go. En je kan je niet overal doorheen bluffen, je loopt een keer tegen de lamp. Er zijn zat ‘DJs’ die ‘afgemaakt’ worden op Social Media als er een foto opduikt waarin hij/zij met Sync draait.

Ja ja, laat nou maar zien hoe het werkt!

Zien hoe je moet leren beatmatchen bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: Dat losse gedraai en gezwierezwaai aan dat jog wheel? NEE. Stop daar alsjeblieft mee. Tenzij je 10 jaar ervaring hebt moet je hier echt mee oppassen. Want wat nou als je veel te ver ging? Weet je dan nog hoeveel je naar voren bent gegaan? Nee.
Om te beginnen zet je het BPM van de tracks gelijk, hoe je moet beatmatchen als je geen BPM info hebt is een stuk ingewikkelder en behandelen we hier even niet.

Zie het jog wheel als een taart en verdeel deze in 4 stukken.
Hoor je, of weet je, dat je te laat op play drukte, draai dan een kwart naar voren. Dit doe je door bovenaan op 12uur, het jog wheel krachtig naar 3uur te draaien. Nog steeds niet goed? Dan draai je er nog een kwart bij vanaf 12 uur. Bijna goed, maar nog nét niet helemaal? Verdeel het jog wheel dan in 8 stukken, oftewel elke kwart door de helft, en draai nog even zo’n 8e bij vanaf 12 uur.
 

Niet te lang twijfelen

Mocht je niet horen of de track te vroeg of te laat begon, wacht dan niet te lang met draaien. Als de plaat verkeerd loopt horen mensen dat, als je te lang wacht.
Draai een kwart bij naar voren of achteren. Komen de kicks of claps dichter bij elkaar? Top! Word het alleen maar nóg lelijker? Dan weet je dat je fout zat en draai je dus een half naar de andere kant. Waarom?
Stel, je hebt van 12 uur naar 9 uur gedraaid en komt erachter dat je fout zit. Dat betekent dat je van 12 uur naar 3 uur had moeten gaan.
Door van 9 uur in eén keer naar 3 uur te draaien, ben je eerst langs 12 uur gegaan (wat het begin is) en dan een kwart erbij naar 3 uur zodat je kan beginnen met beatmatchen.

Iedereen kan toch draaien?

Als je weet hoe je moet beatmatchen en dit na veel oefenen onder de knie hebt, mag je jezelf toch echt DJ beginnen te noemen. Moeilijk is het niet, zolang je maar gestructureerd in kwarten blijft denken. Bij de DJ Cursus voor Beginners bij www.ikwillerendraaien.nl besteden we veel tijd aan het perfectioneren van deze techniek. Bovendien oefenen we dit ook terwijl we met een totaal verkeerde BPM beginnen. Hierdoor moet je naast het beatmatchen, het tempo ook steeds bijsturen, totdat de track niet meer wegloopt van de ander. Dus om terug te komen op “iedereen kan draaien”.. Écht kunnen draaien verreist toch nog wat kennis en techniek 😉

Mocht je informatie willen naar de mogelijkheden bij www.ikwillerendraaien.nl neem dan gerust hier contact op!

Lees verder

Krijg meer plays op Soundcloud

Hoe zorg jij voor meer plays op je Soundcloud?

Het internet is een mooi iets. Het aantal artiesten dat websites als Soundcloud gebruikt als springplank naar sterrendom groeit met de dag.
Maar hoe frustrerend is het dat jouw track maar 400 plays en 23 likes krijgt op Soundcloud.. Dat maakt natuurlijk geen golven. Nóg frustrerender als duidelijk mindere tracks om je heen wél de aandacht krijgen. Hoe doen ze dat dan?!

Let’s go!

 

Voor niets gaat de zon op

Hoe kan het dat tracks die niet zo goed zijn al die plays krijgen? Je kent ze wel.. Amper twee dagen online en 14.493 plays!! HOW SWAY?!

Fake it till you make it lieve lezer. Dat is voor velen the way to go vandaag de dag.
Hoewel het verleidelijk is om €10 te betalen voor een paar duizend plays, is het zeker niet slim om te doen. Wat deze aanbieders doen is tegen betaling een server, vaak vanuit Rusland, jouw track op Soundcloud floaden. Dit gebeurt in 1 keer. Bam. 2547 plays erbij in 1 uur tijd. Toppie toch?
Is het geloofwaardig dat jij met je 539 volgers ‘zoveel’ plays binnenhaalde in een uur? Nee.
Andere bijkomstigheid is dat je dit dus voor elke track zult moeten doen om je geloofwaardigheid hoog te houden. Als jij 2 tracks met een leuk aantal plays hebt tegenover 13 met 70 plays ziet dat er natuurlijk raar uit.

Investeer dan goed!

Als je dan tóch bereid bent geld uit te geven (wat hartstikke goed is) doe het dan goed! Er zijn promotionele kanalen op Soundcloud die tegen betaling jouw muziek sharen op hun kanaal. Vaak zijn dit kanalen met tienduizenden volgers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste, nog, onbekende artiesten.
Dit zijn échte mensen. Mensen die oprecht nieuwe toffe muziek willen vinden. Als deze mensen jouw track vet vinden (en die kans is groot omdat ze dat kanaal volgen die jouw soort muziek shared) is de kans groot dat ze je gaan volgen, de rest van je muziek checken en wie weet wel fan worden.

Er zijn zat grote promotionele Soundcloud kanalen die muziek sharen. Check zeker deze eens uit:

De prijzen liggen meestal rond de €30 maar sommige kanalen leveren je wel zo’n 50K plays per week! Ook is het belangrijk te kijken naar de stijl van het kanaal. De meesten sharen alleen wat ze goed vinden, maar er zijn er ook zat die gewoon geld willen verdienen en alles aannemen.
Echter heb je hier niks aan aangezien je je muziek wil richten op de mensen die jouw muziek waarschijnlijk goed vinden.
Let alsjeblieft ook op of de volgers niet nep zijn. Wat net genoemd werd geld net zo goed voor die kanalen. Check hoeveel streams de shares hebben en hoeveel comments/likes. Als die er bijna niet zijn weet je nu dus wat je moet doen.. (verder zoeken 😉 )

 

Ja leuk, kan het gratis?

Mocht je geen zin hebben om geld uit te geven, dan zijn er nog andere mogelijkheden.
Op Social Media share je jouw muziek, tagged iedereen in je lijst en wie weet hoeveel nieuwe fans je erbij krijgt.. Toch kan dit een beetje spammy overkomen..

Wat beter werkt is iets aanbieden in ruil voor een play/comment/like.
Als jij een track hebt die je gratis wilt weggeven  zet je die op een, hiervoor bedoelde, website.
Als iemand dan je track wilt downloaden op Soundcloud moeten ze eerst een like of comment achterlaten (en dus een play)
Maar wat nou als je überhaupt nog niemand hebt die je muziek wilt downloaden?

Zet je valletje uit

Daarom werkt het zelfs nog beter een kleine samplepack te maken of een populaire acapella met zo’n website zijn ‘gate’ erop.. Mensen zoeken daarnaar, komen op jouw Soundcloud, downloaden hem en moeten daar eerst jou voor volgen en zo groeit je achterban. De volgende keer dat je muziek upload op Soundcloud zal je waarschijnlijk al meer plays hebben.

Dit alles lijkt een hoop werk en zal geen instant fame opleveren. Nee. Je word niet in 1 nacht bekend met muziek. Het is hard werken. Maar geloof ons, in the end heb je zoveel meer aan een goede achterban die ook daadwerkelijk jouw tracks luistert en liked, dan een zooi servers die de cijfertjes omhoog schroeven.
En stiekem nog even de allergrootste tip: Oefen. Zoveel. Als. Je. Kan. En. Maak. De. Best. Mogelijke. Muziek. Uiteraard helpen wij je hier graag mee met onze cursussen
 

Topje van de ijsberg

Uiteraard is dit pas het het begin. Er is zo superveel wat je als artiest kan doen om je plays en stats omhoog te schroeven. Er zijn zoveel websites en tools die jou kunnen helpen naar een steady achterban en stats! Tijdens onze vrijblijvende Artist Branding lessen geven we jouw inzicht in onze kennis, technieken en contacten.

Bekijk ons aanbod of maak meteen een afspraak voor een gratis proefles!

Lees verder

Zelf leren draaien of een DJ workshop volgen?

Ga jij zelf leren draaien of ga je een DJ workshop volgen?

Tegenwoordig kun je alles leren van het internet. Je leert er de heerlijkste paella maken en hoe je de olie van je 1993 Volkswagen Golf moet vervangen. Zo ook hoe je DJ word. Toch zitten er nog best wat haken en ogen aan het zelf leren draaien.Wij zetten ze even op een rijtje om erachter te komen of het de moeite (en geld) waard is te investeren in een DJ workshop.

Let’s go!

 

Wat zijn de voor- en nadelen aan zelf leren draaien?

Ok. Let’s be real. Het is makkelijk.
Lekker thuis in je gemakkelijke kleding achter de computer met een bakkie koffie of thee slenteren over Youtube en verschillende blogs.
Daarnaast zal voor velen geld een issue zijn. Waarom zou je een paar honderd euro betalen voor een cursus als je het ook gratis van internet kan leren? Hoewel hier natuurlijk een goed punt benoemd word, gaat dit argument eigenlijk alleen op als je al een draaitafel hebt. Hoe wil je anders de gratis kennis die je opdoet uitvoeren en oefenen? Prijzen instap modelletjes van de Pioneer series?
Een CDJ350set gaat voor €800 over Marktplaats..Hou dat even in mind.


Ga jij zelf leren draaien of met een dj workshop bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag

 

Meer mogelijkheden?

Een ander goed argument voor autodidacte DJ’s is dat je meerdere manieren en meningen kan vinden op internet en op deze manier kan zien wat jou het meest bevalt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Hoewel dit zeker waar is, is er ook een andere kant aan dit verhaal. Iedereen kan zichzelf tot instructeur bombarderen. Het overbrengen van kennis en informatie is een vak apart. En wat als je verkeerde kennis voorgeschoteld krijgt? Ben je dan niet verder van huis?

Is het slimmer om een DJ workshop te volgen?

Sneller zelf leren draaien met een DJ workshop van www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag
Kort door de bocht? Natuurlijk!
Misschien is het beste argument wel dat het interactief is. Snap je iets even niet? Zit je met een brandende vraag? Dan is er direct antwoord en een oplossing. Een workshop of cursus is persoonlijk. Je ziet de handelingen recht voor je neus, kan de docent vragen het nog 20x voor te doen, langzamer of whatever jij nodig hebt! Je leert veel sneller en vooral op de goede manier. Er is geen ruimte om jezelf de verkeerde dingen aan te leren.

 

Investering

Wat sommigen misschien tegenhoud is het feit dat menig cursus of dj workshop vaak al een paar honderd euro kost. Maar zoals eerder benoemd heb je thuis wel een draaitafel nodig als je het op eigen houtje doet. Daar zitten dus ook kosten aan verbonden. Meer zelfs.
Spoiler: Veel DJ’s hebben niet eens een draaitafel thuis, die hebben ze niet nodig. Ze bereiden hun sets voor in Rekordbox en draaien in de club op draaitafels.
Hoe moet je dan oefenen? Nou.. in je lessen. En daarnaast bieden vele scholen, waaronder ook www.ikwillerendraaien.nl, oefentijd aan zodat je lekker kan oefenen in je eentje als je dat wilt! Meteen op een luxe systeem die je vind in de clubs waar je uiteindelijk toch zal gaan draaien! Win-win-win dus kijk snel bij de cursussen.
Bij www.ikwillerendraaien.nl werken cursisten gestructureerd naar een mixtape toe waardoor zij meteen iets in handen hebben om zichzelf te promoten.

Conclusie

Er is niets mis met zelf onderzoek doen naar bepaalde technieken. Blijf vooral leren, maar realiseer wel dat het, mits je echt serieus bent over jouw toekomst als DJ, zoveel tijd en uiteindelijk geld scheelt om een cursus te doen. De DJ Cursus voor Beginners bij www.ikwillerendraaien.nl levert jou je eigen mixtapes op in 7 uur lestijd! Kies dus verstandig. Doe wel altijd research naar de stijlen muziek die de docenten claimen te kunnen draaien, waar je je ook les gaat nemen! Mocht je informatie willen naar de mogelijkheden bij www.ikwillerendraaien.nl neem dan gerust hier contact op!

Lees verder

Sidechain Compression & Nicky Romero Kickstart

Sidechain compression gebruiken op je instrumenten

Dat heerlijk effect van geluiden die wegduiken op het moment de kick inslaat. Dat geluid wat menig hoofden laat knikken bij elektronische muziek alsof het hiphop is. We gaan hier uitleggen hoe sidechain compression werkt en hoe je ditzelfde met Nicky Romero Kickstart kan bereiken. Ideaal voor de luie producers onder ons 😉 .

Let’s go!

 

Geschiedenis

Hoewel het tegenwoordig in alle, vooral, elektronische muziek een vuistregel is om te gebruiken, heeft het een technische achtergrond.
Eind zestiger jaren/begin seventies toen Disco muziek hot werd, begon de drummer zijn kick op elke kwart te spelen. Dat wil zeggen: op de 1-2-3-4. Je kent het wel, elke EDM of House plaat heeft dit.
Enig ‘nadeel’ hiervan was dat de kick vaker aanwezig was en dus moest stoeien met de basgitaar om goed uit de speakers te komen. Of beter gezegd, de speaker te sparen (lees: niet te slopen).
Een aantal slimme gasten in de studio bedachten dat het handig zou zijn als de basgitaar automatisch in volume omlaag zou gaan als de kick zou spelen.


De geschiedenis achter sidechain compression maar tegenwoordig kan het met de nicky romero kickstart plugin

 

Sidechain Compression

Wat deze Einsteins bedachten was het volgende. Wat nou als we een compressor op de basgitaar op standje extreem zetten waardoor het geluid een stuk zachter word. En wat nou als we tegen die compressor zeggen dat hij alleen mag werken zolang hij een signaal binnen krijgt. Je raad het al, van de kick.

Ok leuk, maar hoe krijg ik dat?

Sidechain compression of Nicky Romero Kickstart leer je bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag
Bij www.ikwillerendraaien.nl vergelijken we dit met internet van de KPN. Overal in Nederland hebben zij internet kabels in de grond, maar om dat internet te krijgen moeten we in ons huis iets doen om dat te kunnen ontvangen. Dit vertalen we nu naar sidechain compression.
Eerst het KPN gedeelte. Er moet een signaal zijn. Maak een nieuw MIDI kanaal aan en teken 4 kicks. De sound maakt niet uit, want we geven dit kanaal de opdracht ‘Sends Only’ (Ableton) of ‘No Output’ maar wél naar een bus. (Logic Pro). Nu zul je zien dat het kanaal uitslaat, maar geen geluid geeft. Top!

Nu naar ons huis dat internet (het signaal) wilt. We nemen een, let’s say, sawbass. Zonder sidechain compression is dit een veel te heavy geluid. Je plaatst een compressor op deze synth en kiest in de compressor voor de optie ‘sidechain’, ‘input’ of iets in die trant. Iets wat zegt dat de compressor moet luisteren naar een extern signaal.
Vervolgens geef je aan naar wie de compressor moet luisteren. Hier kies je het kanaal (of bus) van de ‘stille’ kick. Gooi de ‘Threshold’ van de compressor omlaag en voíla. Hoe verder hoe meer duik effect!

Uhm..is er niet een app?

Allemaal leuk en aardig, maar tegenwoordig maken ze voor alles apps, websites, tools en ja, dus ook plugins. Niet verrassend dat dit duik effect ook met een plugin bereikt kan worden. Eigenlijk heel simpel als je erover nadenkt, de plugin hoeft niet eens te luisteren naar een kanaal. Het haalt gewoon het volume iets omlaag op de kwarten.
Je hebt verschillende plugins voor het sidechain compression effect. We behandelen nu even de populairste.

Nicky Romero Kickstart

De Nicky Romero Kickstart is de meest verkochte (of gekraakte 😉 ) plugin voor het effect wat in wezen gewoon volume automatisering is. Het mooie aan deze plugins is dat je kan kiezen hoe de sound beweegt. Wil je dat je sound achterin de tel hangt zodat je track een meer laid back feel krijgt? Schuif dan de boog iets naar rechts, zodat het volume een fractie van een seconde later pas maximaal is. Te gekke plugins.
Sidechain compression met Nicky Romero Kickstart leer je bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag

Houd alleen wel rekening met het feit dat je ontzettend veel van deze plugins in je project zal hebben. En dat vreet allemaal CPU, dus wees niet verbaasd wanneer je DAW ‘System Overload’ zegt. Wat dat betreft is de toepassing van de originele techniek toch wat lichter voor je computer.
 

Smaak versus noodzaak

Eén tip die we van www.ikwillerendraaien.nl je nog graag willen meegeven is dat deze techniek op elke bas ‘moet’. Basgitaar of bass instrumenten moeten altijd sidechain compression of een plugin als Nicky Romero Kickstart hebben. Niet per se voor het hoorbare effect, maar voor de technische kant die je nu geleerd hebt. Kick en bass moeten hand in hand gaan. Je kan ze niet allebei hard uit de speakers willen horen komen.
Ter illustratrie voor de Trap producers onder ons: Kies een dunne kick die alleen de tick geeft, kies een 808 subbass. Sidechain de bass en mix deze dusdanig met de kick totdat het klinkt als 1 sound. Dit is maar 1 praktische tip maar bij de Producer Opleiding voor Beginners leren we je graag deze techniek 1 op 1 in onze studio. Zie hier de voordelen van het volgen van een cursus t.o.v. zelf leren.

Bekijk ons aanbod of maak meteen een afspraak voor een gratis proefles!

Lees verder

Ableton Live vs Fruity Loops vs Logic Pro X

Vandaag eindigt de strijd tussen Ableton Live, Fruity Loops en Logic Pro X!

De strijd tussen de fans van verschillende DAW’s (Digital Audio Workstation) is er eén zoals je die ziet bij voetbalclubs. En net zoals de meeste fans van een club waarschijnlijk fan zijn vanwege hun woonplaats, zijn de fans van DAWs waarschijnlijk fan omdat het de eerste audio software was waarmee ze in aanraking kwamen. Maar toch..
Wij zetten de voors en tegens op een rijtje zodat jij zelf kan beslissen wat je nodig hebt! We behandelen de 3 meest populaire: Ableton Live. Logic Pro X. Fruity Loops.

Let’s go!

 

Ableton Live

We beginnen met Ableton Live. Dit programma is vooral populair onder de House/EDM producers onder ons. En dat is eerlijk gezegd niet zo gek als je ziet dat het programma waanzinnig sterk is op het gebied van automation.
Al die filters die continu omhoog of omlaag gaan. Continue veranderingen in de pitch bij build-ups. Reverbs en Delays die zelf meer of minder moeten worden. It’s all in the daily task van een House producer. Geen wonder dat je bij deze groep Ableton vaak voorbij ziet komen.


Ableton Fruity Loops Logic Pro test bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag

My first…DAW

Om hierop verder te borduren, Ableton Live is waanzinnig gebruiksvriendelijk. Als je nog nog nooit met dergelijke software hebt gewerkt, zul je versteld staan hoe snel je iets maakt. Weliswaar met loops, die mee worden geleverd, maar toch. Het is allemaal erg duidelijk.
Dit neemt niet weg dat je waanzinnig veel kan met deze DAW. Op bepaalde vlakken kun je met Ableton Live, t.o.v. de anderen, veel experimenteler te werk gaan. Denk aan destructieve audio bewerking ala Skrillex/Jack Ü. Dit word toch een stuk moeilijker met Logic Pro.
Ook zijn wij bij www.ikwillerendraaien.nl weg van de ‘Simpler’. De naam zeg het al, het is een simpele sampler. Je sleept een sample in de plugin en deze is meteen gemapped over je hele keyboard. TOP! Verder herkent het programma meteen alle midi keyboards, drumpads, mixers etc. Werkelijk plug-and-play. Goed om te weten: Bij www.ikwillerendraaien.nl geven wij in onze producer opleidingen les in Ableton!
 

Mist wat professionaliteit

Hoewel het een waanzinnig stuk software is, zijn er toch ook wat minpuntjes voor de allround producer. Zo vinden wij dat het opnemen van audio wat ongemakkelijk voelt. Het nodigt niet uit een gitaar of zang op te nemen. Dit komt voornamelijk door de mixer.
Waar deze dus uitnodigend is voor de beginner om mee aan de slag te gaan, mist hij voor de wat meer gevorderde producer aardig wat functies.
Zo is het niet mogelijk zonder moeilijke omwegen bussen te maken om instrumenten te groepen en technieken als Parallel processing toe te passen.
Niet verwonderlijk dus dat er een groep producers is die produceren in Ableton om het vervolgens te exporteren naar Logic Pro of Pro Tools om het professioneel af te mixen. Klein irritant feitje: Je kan niet in mp3 exporteren.

Conclusie

Ableton Live is, vanwege zijn gebruiksvriendelijke interface, een perfecte DAW om je producer carrière mee te beginnen. De look en feel is niet intimiderend en nodigt uit alles lekker uit te zoeken. Toch is dit het punt waar het voor de al wat gevorderde producer/muzikant wat minder word. Die wil juist een environment met een mixer die lijkt op die uit een echte studio met de professionele mogelijkheden ervan. Je merkt hieraan dat Ableton meer op de elektronische markt gericht is. Voor deze markt? Uitmuntend! Kosten volledige versie: ± €600.

Logic Pro de beste? Of toch Ableton of Fruity Loops bij ikwilerendraaien.nl in Den Haag

Logic Pro X

Logic Pro X is van origine een DAW zoals ze bedoeld was. Het opnemen van bands en ‘echte’ artiesten. Niet verwonderlijk dat in veel grote bekende studio’s Logic Pro the-way-to-go is. Maar waar Pro Tools, de andere grote naam voor ‘echte’ muziek, stug geen MIDI ondersteuning bied (!!) is Logic Pro met de tijd meegegaan. Niet eens alleen voor elektronische muziek. In genoeg popmuziek of band-muziek worden MIDI instrumenten gebruikt. Door deze achtergrond en blik op de toekomst is Logic Pro X een heel, heel sterke speler.

Dichtbij de échte studio ervaring

Voor beginners kan het ietwat intimiderend zijn maar de al wat gevorderde producers/muzikanten zullen zich hier erg thuis voelen. Het doet ze denken aan echte studio situaties. De mixer ziet eruit als die in een studio en de kanalen kunnen eenvoudig via busses naar auxiliaries ge-route worden om vervolgens ingezet te worden als parallel processie kanaal. Juist, enige kennis van zaken is handig bij Logic Pro X.
Als het komt op audio bewerking kan geen ander tippen aan dit programma. Je merkt aan alle tools en mogelijkheden dat in het editen van audio, mits niet té experimenteel, Logic superieur is.
Maar House en Hiphop heads..geen zorgen! Logic stelt een groot arsenaal aan VSTs ter beschikking aan jullie. Drumcomputers, libraries vol sounds en synthesizers, om nog maar te zwijgen over de absurd grote (54GB!!) Apple Loops library die je gratis kan downloaden.

Iets te traditioneel?

Ondanks dat Logic Pro X de perfecte balans weet te vinden tussen Audio en MIDI, merk je hier en daar dat er toch wat handelingen nodig zijn voordat er gewerkt kan worden aan die vette track!
Als je erover nadenkt is dat dus eigenlijk ook de échte studio experience aangezien dat met hardware ook het geval is. Maar goed, we zijn hier elektronische producers. We willen aan de slag! Geen gedoe maar plug-and-play toch?
Tja.. niet altijd met Logic Pro X. Soms is het nodig om midi controllers in je Apple configuratie scherm in te stellen voordat ze werken in Logic. En zelfs dan kan het nog voorkomen dat Logic het niet herkent en je nog meer handelingen zult moeten doen. Toch echt een workflow killer. Dit is niet iets wat je kan gebruiken met dat briljante idee in je hoofd..

Conclusie

Ben jij een producer die ervaring heeft in muziek? Gewend is om echte instrumenten of vocalen op te nemen? Dan is dit verreweg de beste keuze voor jou. Je weet je weg te vinden in dit beest van een DAW en krijgt alle tools aangereikt om die zang te editen én MIDI partijen in te spelen. Dit alles nog niet gewend maar wel van plan? Dan zul je waarschijnlijk even iets langer moeten zoeken dan in DAWs als Ableton en Fruity Loops. Maar geloof ons, dit is zeker de moeite waard in the end! Totale kosten volledige versie: ± €200.

 

Fruity Loops

Fruity Loops. Hate it or love it. Vooral populair bij Hiphop producers onder ons. Fruity Loops heeft met zijn 12e editie grote stappen gezet. Tóch is en blijft het een DAW die zich vrijwel alleen op het MIDI gedeelte richt. Als je dacht dat Ableton niet echt uitnodigend was om bijvoorbeeld vocalen op te nemen, wacht dan maar tot je in Fruity Loops werkt. Dit programma schreeuwt MIDI, geen audio. Logischerwijs heeft dit nadelen, maar zeker ook voordelen door de specialisatie.

Fruity Loops versus Logic Pro X versus Ableton Live bij www.ikwillerendraaien.nl in Den Haag

Beats Beats Beats

Fruity Loops is voor de nieuwe generatie. De kids die elektronische muziek luisteren en niet zoveel affiniteit hebben met ‘echte’ muziek (uitzonderingen uiteraard daar gelaten). Wat heeft deze generatie aan een sh*tload aan opties om audio mee te bewerken? Ze willen beats beats beats!
Je merkt dat Fruity Loops zich volledig heeft gericht op de MIDI markt. Alles werkt snel en de ietwat oldschool ogende step sequencers, iconisch in Fruity Loops, dagen je uit meteen beats in te spelen (lees: aanklikken).
Wat eigenaardig is aan deze DAW is dat werkelijk ALLES valt te automatiseren. Zelfs de tempo van de klok kan getriggerd worden door de attack van een snare. Geen idee wat je ermee zou willen doen, maar het kan dus. Vaak komen de wat experimentelere stukken muziek uit Fruity Loops. Misschien komt dit wel omdat de interface minder traditioneel is en dus uitdaagt om gek te doen.

Buitenbeentje

Hoe je het ook wend of keert, Fruity Loops blijft een beetje het buitenbeentje als het gaat om compatibility met plugins en hardware. Dit wil niet zeggen dat niks werkt, maar zelfs de FL experts geven aan dat plugin management nogal frustrerend kan zijn. Vaak moeten de meest simpele plugins met een omweg aan de praat gekregen worden en ook midi controllers willen nog weleens geen zin hebben om mee te werken.
Fruity Loops is ook de enige die het niet mogelijk maakt om audio te quantizen (Denk aan Warp bij Ableton Live) en tracks freezen om CPU vrij te maken is regelrecht een ramp.
Daarbij is de interface niets wat lijkt op een studio omgeving met al zijn schermpjes die open staan alsof er 24 Windows verkenner instances bezig zijn. Nee, dit is geen omgeving voor de muzikanten onder ons. Misschien zijn de FL producers wel op een next level nerd sh*t! 😉

Conclusie

Schrik je niet af van veel schermpjes en knopjes? Ben je niet bang voor experimenten, en geen behoefte aan een conventionele studio omgeving? Koop Fruity Loops en ga los! Maar heb je ambities om vocalen op te nemen en editen of zelf wat gitaartjes in te spelen? Sla Fruity Loops over. Dit is niet jouw ding. Totale kosten voor volledige versie: ± €240.
 

Eindstand

Uiteindelijk bepaalt de software niet of iets een hit word. Het gaat om de producer erachter. Dit gezegd te hebben, kies verstandig. Als je muziek ala Adele wilt componeren en opnemen, kies dan alsjeblieft niet voor Fruity Loops of Ableton Live. Ga dan voor Logic Pro. Niet verwonderlijk dat veel producers die meer en meer met zang beginnen te werken overstappen naar Logic Pro.
Maar de straight forward hiphop heads/EDM producers die totale vrijheid in MIDI willen hebben en niet zo geven om audio, moeten zeker Fruity Loops onder de loep nemen. Spring alsjeblieft in dit bad vol mogelijkheden, maar pas op dat je jezelf niet verliest.
Ableton Live is duidelijk gemaakt om producers zoveel mogelijk van gemak te voorzien om snel een track op de planken te hebben liggen. Alles verloopt als een geoliede machine. Plus, het grote voordeel aan Ableton is dat het, in tegenstelling tot Logic Pro X en Fruity Loops, ‘Cross Platform’ is, dit wil zeggen dat het zowel op Windows als Apple werkt. Zelfs eenzelfde project kan op beiden systemen geopend worden. Dit is een sterke USP en deels de reden dat we bij www.ikwillerendraaien.nl les geven in Ableton Live. Bekijk snel ons aanbod of maak meteen een afspraak voor een gratis proefles!

Lees verder